انجمن بی تاوان آذربایجان غربی

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی

اطلاع رسانی از آسیب های ناشی از تروریسم
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی

اطلاع رسانی از آسیب های ناشی از تروریسم

عبدالله اوجالان رهبر «پ ک ک »در یک قدمی اعدام

به گزارش سرویس بین المل انجمن بی تاوان: اردوغان در پی احیای قدرت نئوعثمانی در ترکیه، نابودی پ ک ک و مبارزه با تروریسم را از شعارهای انتخاباتی خود در همه پرسی تغییر قانون اساسی قرار داد.


عبدالله اوجالان رهبر «پ ک ک »در یک قدمی اعدام

سرکوب کردهای وابسته به پ ک ک در مناطق کردنشین ترکیه از برنامه های منسجم اردوغان برای رسیدن به پیروزی در همه پرسی بود.
با تغییر قانون اساسی در ترکیه و افزایش قدرت و اختیارات اردوغان ، پ ک ک نابودی گروهک را در یک قدمی خود لمس می کند. شخص اردوغان بارها اشاره کرده بود ، با پیروزی در این رفراندم تغییر قانون اساسی از پارلمانی به ریاستی ،پ ک ک و داعش را برای همیشه از صحنه تاریخ ترکیه حذف می کند.

یکی دیگر از وعده های اردوغان احیا مجازات اعدام می باشد . رجب طیب اردوغان روز شنبه (۲۸ اسفند ۱۳۹۵) در مراسمی به مناسبت سالگرد پیروزی عثمانی‌ها در جنگ چناق‌ قلعه در سال ۱۹۱۵ اعلام کرد در انتظار اقدام پارلمان برای بازگرداندن مجازات اعدام به نظام قضایی کشور است.
تغییرات پیشنهادی قانون اساسی مشخصاً برای اردوغان در نظر گرفته شده است. رئیس جمهور که تا الآن باید به هیچ حزبی وابستگی نمی داشت، حالا می تواند در همان حال که کشور را می گرداند، رهبر حزبش نیز باشد. وزیرها را رئیس جمهور منصوب می کند که تنها باید در برابر او و نه در برابر پارلمان پاسخ گو باشند. او این اختیار را دارد که یک یا دو معاون برای خود انتخاب کند که بازهم در برابر پارلمان پاسخ گو نیستند. همچنین تمام مقامات اداری عالی را رئیس جمهور منصوب می کند و رئیس جمهور این اختیار را دارد که تقریباً تمام قضات نهادهای قضایی عالی از جمله دادگاه قانون اساسی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب کند.

اکنون اردوغان پیروز همه پرسی شده و یقیناً به وعده هایی خود مبنی بر نابودی پ ک ک جامع عمل خواهد پوشاند.

اقداماتی را که احتمال می رود اردوغان برای نابودی پ ک ک پس از تغییر قانون اساسی انجام دهد به شرح ذیل است:

۱- لشگر کشی به شمال سوریه بمنظور تقابل با حزب اتحاد دمکراتیک (PYD)

۲-انحلال حزب دمکراتیک خلق ها(HDP)

۳-تاسیس حزب کُردی جدیدی در ترکیه همسو با سیاست های اردوغانآیا

۴- تصویب قانون اعدام ها و اعدام عبدالله اوجالان رهبر دربند پ ک ک

اجرایی موارد فوق می تواند پ ک ک را در مسیر نابودی قرار دهد
پ ک ک پس از شکشت در جنگ های درون شهری ترکیه شرایط مساعدی نداشته و اختلاف نظر شدیدی میان سران گروه در سیاست های کنونی وجود دارد. پ ک ک در انتظار نتایج این رفراندوم بود چرا که سرنوشت بقاء و یا نابودی پ ک ک بستگی به این همه پرسی داشت
اکنون پ ک ک در انتظار جنگی تمام عیار با ارتش ترکیه می باشد ،جنگی که می تواند پ ک ک را در معادلات خاورمیانه بویژه سوریه تضعیف نماید.
پیروزی اردوغان در این رفراندم ،بدون شک به شدت اختلافات میان مراد کاریلان و جمیل بایک خواهد افزود و احتمال جدایی عده ای از گروه وجود دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.